Indirect aangedreven trillers, waarbij door middel van een veerbladenpakket de trilling van de motor wordt overgebracht op de trilgoot, worden in veel verschillende segmenten toegepast. Ideaal voor voedselveilig transport, sorteren etc.
Maikel van Eekelen is student WTB aan de Avans Hogeschool in Breda en hij heeft in zijn afgelopen stageperiode bij FoodeQ onderzocht hoe dit type triller langer storingsvrij kan werken. Maikel: “De veerbladen van deze trillers worden dermate belast dat ze gaandeweg het gebruik aan slijtage onderhevig zijn. Naarmate ze slapper worden, kunnen ze de triller uit balans brengen. Wanneer de triller dan normaal blijft werken, ontstaat er een exponentiele groei in de slijtage van de overige veerbladen doordat daar meer kracht op vrijkomt. Hierdoor gaan ze uiteindelijk allemaal over hun maximale belasting heen en dat wil je voorkomen. Voor mijn onderzoek had ik constant een eigen triller tot mijn beschikking waarmee ik alles mocht doen. Bovendien had ik een geweldig goede stagebegeleider en alle collega’s hier waren altijd bereid om me met raad en daad bij te staan, dus ik kon me helemaal uitleven hier.”
Maikel onderzocht hoe en wanneer de slijtage werd veroorzaakt én hoe dit is te voorkomen. Op basis van alle bevindingen en meetgegevens is in samenwerking met een derde partij een eigen FoodeQ-sensor ontwikkeld. “Heel simpel gezegd komt het erop neer dat die sensor meet wat er exact gebeurt en zorgt dat, wanneer er onbalans ontstaat, de triller weer in balans gaat trillen en/of een signaal afgeeft dat service vereist is.”
Door autotuning kan overmatige slijtage van de veerbladen worden voorkomen. Hoe dat precies werkt? In toekomstige onbalanstrillers die u bij FoodeQ aanschaft, bouwen we deze techniek in dus u gaat het ervaren en ons verkoopteam informeert u natuurlijk graag over de voordelen en mogelijkheden.