DAAROM LEVEREN WE GRENSOVERSCHRIJDENDE SERVICE
“Ik heb hier tijdens mijn studie stage gelopen en dat beviel over en weer zo goed dat ik niet meer ben weggegaan,” zegt Manager Services Rick de Feijter lachend. Hij is een typisch voorbeeld van iemand die altijd kansen ziet én pakt.
“In het begin ben ik heel veel met Jaco op pad geweest en daar heb ik een hoop van geleerd. Al snel daarna ging ik als hoofdmonteur zelf naar klanten voor installatie- en servicewerk en voor ik het wist zat ik een week in China te klussen. Dat was direct al in de eerste maand, dus gelijk vol in het diepe. Het vereiste heel wat improvisatievermogen, want dan ben je echt op jezelf aangewezen.”
Klanten vertrouwen op topkwaliteit
“Ik heb door de jaren heen ons machineaanbod zien groeien en daarmee vervullen we een steeds belangrijkere rol in de productieketen van onze klanten. Dat betekent ook dat die klanten van ons terecht verwachten dat we het service- en onderhoudsstuk goed organiseren, want de machines die wij leveren die moeten gewoon draaien. Zeker in deze sector, waar versproducten worden verwerkt, is stilstand kostbaar. Daarom kiezen klanten voor topkwaliteit en met ons serviceteam houden wij het in topconditie.”
“We leveren steeds meer machines en dus moet het team in hetzelfde tempo meegroeien,” legt Rick uit. “Wij komen niet alleen in actie als een machine stuk gaat, maar doen ook halfjaarlijkse inspecties en gepland preventief onderhoud. Bij een serieuze storing schakelen we bij en zetten alles op alles om te zorgen dat de machine snel weer naar tevredenheid draait. Dat betekent dat wij weten wanneer we op de zaak vertrekken, maar geen idee hebben wanneer we weer thuis zijn. Die mentaliteit vragen we van al onze servicemensen, maar als het dan ook weer werkt dan geeft dat een enorme voldoening.”
Sommige storingen zijn telefonisch of op afstand op te lossen. “Maar als de inzet op locatie gewenst is dan rukken we uit met een volledig ingerichte servicebus zodat we ter plekke alle mogelijke tools tot onze beschikking hebben om de problemen adequaat te verhelpen. Betreft het de besturingstechniek, of mankeert er iets aan de frequentieregeling dan is dat met het juiste inzicht meestal wel snel te verhelpen. Als er een onderdeel gerepareerd of vervangen moet worden, moet je soms ook slijpen en TIG-lassen, waarbij je moet bedenken dat je dat doet in een omgeving waar strenge voedselveiligheidseisen gelden. Dat vraagt dus improvisatietalent en vakmanschap.” De service monteurs van FoodeQ zijn er niet alleen om problemen te voorkomen en als het erop aankomt te verhelpen, maar ze ondersteunen ook bij de productontwikkeling, bouwen prototypes en complete machines. “We testen machines en verzorgen de installatie en ingebruikstelling bij klanten. Het is heel divers, echt een razend interessant vakgebied en zeker trillers zijn machtig mooie machines. In onze rol komen we bij veel verschillende bedrijven over de vloer.”
“Als je aangeeft welke richting je op wilt of waarin je je wilt specialiseren dan kan dat hier. Wij vragen veel van onze mensen. Je moet namelijk kunnen denken in mogelijkheden en een groot probleemoplossend vermogen én een goed humeur hebben. Klanten willen liefst dat wij ons werk doen buiten de tijd dat ze productie kunnen draaien, dus dat zijn soms vreemde tijdstippen en vraagt om een flexibele instelling. In Italië werkte ik in de nacht aan de machinelijnen, maar dan had ik dus wel overdag de tijd om Italië te proeven. Het meeste werk zit redelijk in de buurt, maar een buitenlandtrip hoort erbij op zijn tijd want ook daar willen onze klanten dat wij onze machines servicen. Ik heb zelf in maart 2019 in een week tijd in drie fabrieken in Canada en Amerika machines geïnspecteerd en gemodificeerd. Ik vond het een geweldige ervaring en uiteraard heb ik ook daar het werk gecombineerd met een paar dagen vrijetijd. Dat is de ruimte die je hier krijgt. Er wordt hard gewerkt, maar daarnaast is er ook tijd voor ontspanning en dat zorgt voor de juiste balans.”